söndag 6 september 2009

Pricklitt utan stake

Talbocken har fått läsa en thriller från Stockholms gaymiljö.
En slags chicklitt i bögversion. Talbocken kallar det pricklitt men utan stake. Eller fjantigt fjoll-snusk. 2 Talbockar.




Niclas Ericsson "Familjehemligheter"
Norstedts 2009


Niclas Ericsson är journalist och har debuterat med denna thriller som handlar om ”Familjen” - Stockholms homosexuella. Det är kokain och Stureplan och ohämmad sex och alla män som figurerar i berättelsen är olika sorters bögar eller strejta som egentligen är bögar. Pojkvänner blir brutalt ritualmördade med en gummiboll i munnen men si bögarna fortsätter bara knulla runt och snorta koks.

Idén är ju bra, en mordhistoria med gaymänniskor i huvurollerna. Inget fel i det. Men det här är bara en påklistrad försäljningsidé. Lite gay mjukporr med supertöntiga stereotyper. Det känns inte äkta. Det är bara en businessidé att hitta en deckarhjälte för HBT-gruppen. Kvällstidningsjournalisten Patrik Andersson kunde lika gärna ha varit en karaktär i en ”Mitt livs novell” om han inte hade varit – gay.

Om jag var homo skulle jag bli sne över den bild Niclas Ericsson målar upp av Stockholms bögar. Jag kan ana bristen på research i denna ytliga historia när huvudpersonen tar med sin brorson på fotbollsderby Hammarby-Djurgården och de ser det på Söderstadion. Alla derbyn spelas på Råsunda. I en litterär stil som bara handlar om detaljer (mobiltelefoners vibrationer och sms-andet beskrivs ingående...) Plus alla detaljer kring gatunamn och förbipasserandes kläder gör att sådana misstag gör det hela ännu mindre trovärdigt.

Hur kan ett förlag som Norstedts ge ut detta? De ska skämmas fan i mig. Hoppas ingen köper boken.

Den får två Talbockar för att Talbocken är givmild och att det trots allt fanns några visdomar:

Om homo-chatsidorna på internet:
”I de ensammas universum har ingen något att ge. Alla kräver med samma påstridiga röst allt. De vet att de inget kommer att få – därför nöjer de sig enbart med det bästa.”

Plus att jag också fick lära mig att det går att sända anonyma sms. Jag ska sända ett till Norstedts: ”En till gaythriller – och Talbocken ska stånga er där bak”



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar