måndag 21 september 2009

Mitt 80-tal revisited

Inget kan som en god text förklara alltings meningslöshet. Talbocken utsätter sig åter för sin 80-talsångest men blir idag lite sur på tråkig existensialism. Som litteratur är det gudabenådat och som livsfilosofi kan det också vara skoj att hylla köttet. Men måste livet beskrivas som så meningslöst? Man får lust att ge ”Främlingen” på käften. Fem talbockar blir det ändå.





Albert Camus/"Främlingen"
Albert Bonniers förlag, 2009, Övers. Jan Stolpe
Efterord Michael Azar




Jag kommer inte ihåg mycket av Främlingen, som jag måste ha läst för drygt 20 år sedan. Jag tänker på The Cures ”Killing an arab” och Algeriet och absurditet. Jag hade glömt att det han egentligen döms för är inte mordet på en namnlös ”Arab” utan att han inte visar sorg över sin mors död och för att han inte visste hur gammal hon var.
Jag får först ångest över att läsa ”Främlingen” igen. Men sen blir det en tröst. Även om livet inte har någon mening behöver man inte ha tråkigt. Men jag tycker att det är okej att låtsas att livet har en mening. Jag tycker att Mersault är lite av en glädjeförstörare.
Men detta är ju inte feel-good. Detta är filosofi som samtidigt är litteratur. Det är ”Antikrist” som hyllar livets meningslösa skönhet. Men hur ska man hindra Förbifart Stockholm och Fox News och Monsanto och växthuseffekten om allt är så meningslöst? Man kanske ska skita i det. Men hur sjysst är det mot våra efterlevande? Är det det Camus menar? Nej, det tror jag inte. Han ger en känsla av människans verkliga inre tillstånd; sen kan vi bli präster, trädkramare eller fondmäklare. Men inför döden är vi alla lika. Sanningen är svår. Men den blir mindre svår när vi acccepterar den.
Läser någon denna blogg? Jag skriver för ingen. Denna blogg är lika meningslös som min existens. Jag vill göra en film av Främlingen. Nej, förresten. Det skulle ge mig ränn-ångest. Jag skulle inte klara av att se den. Men boken finns. Läs den igen. Max tre timmar. Ny underbar översättning. Sitter som en absurd smäck. Men du - skjut ingen arab. Och ta reda på hur gammal morsan är. Det känns bra att veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar